Hulp bij eetstoornissen
Voor wie een moeilijke relatie heeft met eten, controle en gewicht
Wanneer kan coaching bij eetstoornissen helpen?
Misschien herken je dit..
Na eetmomenten of eetbuien ervaar je gevoelens van onrust, schuld of stress.
Er is een constante strijd in je hoofd tussen wat je wel mag en niet mag, wanneer je weer iets mag of je bent gewoonweg 24/7 met eten bezig.
Je compenseert, telt calorieën of je bent op een andere manier bezig om je gewicht onder controle te houden.
Je vermijd je eetafspraken met vriendinnen, omdat je bang bent dat het leidt tot een eetbui of niet past binnen jouw eetpatroon.
Wanneer je in de spiegel kijkt voel je je onzeker, dik of ontevreden. Het is nooit goed en je neemt je voor om nog meer te bewegen, nog minder te eten of het vanaf morgen echt anders te gaan doen.
Je kijkt en vergelijkt jezelf steeds met fitfluencers of 'What I eat in a day' video's op Instagram/TikTok en voelt je daarna slecht over jezelf nadat je deze filmpjes hebt gekeken.
Je hebt regelmatig eetbuien, waarna je je schuldig voelt, schaamt en je voelt de drang om deze zo snel mogelijk weer te compenseren?
Je merkt dat je je steeds meer terugtrekt, minder dingen doet waar je blij van wordt, omdat je leven beheerst wordt door (niet) eten?
...Je weet ergens, diep van binnen, wel dat het niet helpend is, maar de angst om controle te verliezen of 'door te slaan' houdt je vast in dit patroon.
Wat levert coaching bij eetstoornissen je op?
Je krijgt meer rust in je hoofd rondom eten, je lichaam en je gewicht. De constante strijd in je hoofd en behoefte aan controle nemen geleidelijk aan af, de stem verzacht en er ontstaat ruimte om een normale, gezonde relatie met eten en jezelf op te bouwen. Zonder angst. Zonder paniek. Zonder schuld.
Door de coaching leer je begrijpen wat er onder jouw eetstoornis ligt. Je gaat niet alleen aan de slag met de symptomen, maar je gaat ook de overtuigingen en patronen erachter herkennen, begrijpen en veranderen. Een eetstoornis gaat namelijk niet over eten, er ligt altijd iets anders aan ten grondslag. Daar zit vaak de kern.
Langzaam ontstaat er meer vertrouwen in jezelf en je lichaam. Je gaat ontdekken wie je echt bent, los van de eetstoornis en los van de beperkende overtuigingen over jezelf die je bent gaan geloven. We werken aan zelfliefde, zelfacceptatie en zelfrespect.
Je gaat weer leven en de dingen doen waar je blij van wordt, omdat je leven niet langer om eten draait, maar weer om jou en wat jou blij en gelukkig maakt.
Coaching bij eetstoornissen is geen quick fix. Het is een proces, waarin je verschuift van angst, controle en zelfafwijzing naar vertrouwen, vrijheid en acceptatie van jezelf. Naar jezelf.
Hoe ziet een traject eruit?
We starten altijd met een vrijblijvende kennismaking. Tijdens dit gesprek nemen we de tijd om te kijken of het klikt en onderzoeken we waar je tegenaan loopt, wat je graag wilt en of mijn manier van werken bij je past.
Als we besluiten om samen verder te gaan, stemmen we het traject volledig af op jou, jouw situatie en behoeften. Ik geloof niet in vaste programma’s, want er is maar 1 jij. Ik kijk naar wie jij bent, wat er precies speelt en waar jij naartoe wilt en daar sluit mijn begeleiding op aan.
In sommige situaties werk ik samen met je huisarts en/of diëtist, zodat je vanuit alle betrokken disciplines de juiste ondersteuning krijgt en we goed kunnen afstemmen wie wat doet en wat jij nodig hebt in jouw herstelproces. Allemaal ten goede van jou.
Tijdens de coaching gaan we niet alleen praten, maar ook ervaren. Dit doen we stap voor stap en op jouw tempo. Ik doe niets wat jij niet wilt. Samen onderzoeken we je overtuigingen en patronen rondom eten, controle en je zelfbeeld. Zodat je leert en begrijpt wat eronder ligt en hoe je daar stap voor stap verandering in kunt brengen.
Door mijn jarenlange ervaring in de hulpverlening én mijn eigen ervaring met eetproblematiek weet ik hoe spannend en moeilijk dit kan zijn. Dat is ook de reden waarom ik je nooit zal veroordelen of vertel wat je moet doen, maar aansluit bij waar jij staat en wat je nodig hebt.
Tussen de sessies door is er de mogelijkheid om contact te hebben, voor als je extra steun nodig hebt of als je even vastloopt.
Na een tijdje zul je merken dat er meer rust gaat komen rondom eten, minder in je hoofd zitten en minder focus op eten en meer ruimte voor leuke dingen.
Nog even dit..
Misschien voel je ergens wel dat je hulp wilt bij je eetstoornis, maar lukt het je nog niet om die stap te zetten. Misschien omdat je je schaamt, denkt dat je de enige bent of gelooft dat je het zelf moet kunnen oplossen.
Wat ik vaak zie (en zelf ook heb ervaren) is dat dit precies de gedachten zijn die ervoor zorgen dat je vast blijft zitten. Ze lijken onschuldig, maar dat zijn het niet. Ze zorgen ervoor dat je blijft zitten waar je nu zit en niet vooruitkomt.
Ik wil dat je weet dat je echt niet de enige bent en dat je dit niet alleen hoeft te doen. Je bent hier niet voor niets.
Dus als je merkt dat deze strijd je veel kost (energie, plezier, tijd, relaties, etc.) en je je daardoor vaak alleen, verdrietig of machteloos voelt, weet dan dat er een andere manier is om hiermee om te gaan...
En dat je het waard bent om die stap te zetten.
Maartje
"15 jaar lang heb ik het ene na het andere dieet geprobeerd, uiteindelijk werd ik alleen maar zwaarder en wist ik dat ik zo niet langer door wilde. Elke dag was namelijk een strijd in mijn hoofd. Ik besloot om op intuïtie te gaan eten, met als voornaamste doel: Rust in mijn hoofd rondom voeding. Ik wist wel dat ik dit niet alleen kon en daarom heb ik de hulp van Kerstin ingeschakeld. Dit was een gouden zet. Na slechts 3 coachsessies heb ik mijn doel bereikt. Ik ben er nog niet, maar de grootste drempels zijn genomen. De angsten die ik had, zijn met behulp van Kerstin onder de loep genomen en geneutraliseerd. Het was zo fijn om een uur lang over mijn struggles te kunnen praten en dat iemand daar dan met een neutrale blik feedback op kan geven. De inzichten die Kerstin mij heeft gebracht, zal ik mijn hele leven met me meenemen."
S.
"In de afgelopen 12 jaar ben ik bij verschillende instanties en hulpverleners geweest, maar het mocht allemaal niet baten. Ik kwam Buro Vie tegen op internet en besloot het nog één keer te proberen. Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Met de hulp van Kerstin is mij gelukt wat altijd onmogelijk leek: een gezonde relatie met voeding, van eten kunnen genieten en een steeds minder groot schuldgevoel als ik het sporten laat zitten. Kerstin is zo'n liefdevol en warm persoon. Ze begrijpt je en leert je echt kennen, waardoor ze je de juiste vragen stelt, spiegels voorhoudt en inzichten geeft. Ik ben haar ontzettend dankbaar!"
Andrea
"Ik gun iedereen een leven zonder eetbuien! Ik had nooit gedacht dat het mij zou lukken om ervan af te komen. Het heeft bij mij ook jaren geduurd voordat ik mij realiseerde dat ik echt een probleem had en uiteindelijk de stap naar professionele hulp zette. Maar het is mij met hulp van Kerstin gelukt, dus zet die stap en gun het jezelf! Het leven is veel te kort om niet gelukkig te zijn!"
Herken je jezelf en wil je graag hulp bij het verbeteren van je relatie met eten en jezelf?
Of wil je gewoon eens kennismaken en kijken of mijn coaching bij je past, laat het me weten.
Vul dit formulier in, dan neem ik binnen 3 werkdagen persoonlijk contact met je op.
Liefs, Kerstin
