Hitte en een eetstoornis

hoe zorg je goed voor jezelf? 

Hitte en een eetstoornis 

Je kunt er niet omheen; het nu echt zomer in Nederland! De zon schijnt al dagen (correctie: weken) iedere dag volop, de zonnebrand is niet aan te slepen en het kwik kruipt omhoog. Momenteel zo hoog dat het voor de meeste mensen niet meer lekker is en het zelfs gevaarlijk kan worden.

Hittegolf
Het RIVM heeft het hitteplan in werking gesteld. Vooral voor kinderen, ouderen en fysiek kwetsbare mensen is het belangrijk om goed te blijven drinken, weinig te bewegen tijdens de warmste momenten van de dag en jezelf goed te beschermen tegen de zon.

Hitte en een eetstoornis 
Je lichaam moet tijdens deze warme dagen extra hard werken en verbruikt zonder dat je het in de gaten hebt veel energie en vocht. Als je onvolwaardige voeding binnenkrijgt of kampt met ondergewicht, is dat best pittig en kan het voor verschillende klachten zorgen.

Zelf ben ik in die tijd een paar keer out gegaan, omdat ik moest bewegen ook al was het 34 graden. Mijn lichaam, vooral mijn hart protesteerde, maar ik ging door.
Nu denk ik waar was ik mee bezig? Ik speelde met mijn gezondheid op dat moment. Maar toen zag ik niet dat het eigenlijk heel gevaarlijk was wat ik deed. Daarom wil ik je echt op het hart drukken: zorg heel goed voor jezelf! 

Tips om goed voor jezelf te zorgen
  • Als je wilt bewegen doe het in de vroege ochtend of in de avond, omdat het dan wat "koeler" is.
  • Neem je rust tussen 11 en 16uur (dit is het warmste moment van de dag) én als je lichaam daarom vraagt, door de warmte kun je sneller moe worden. 
  • Blijf gedurende dag voldoende water drinken, je lichaam heeft op deze dagen meer vocht nodig dan normaal.
  • Je lichaam werkt hard, om dit voor elkaar te krijgen heeft het energie nodig. Zorg voor gezonde voeding; eiwitten, koolhydraten, vetten en wat zout zijn echt belangrijk.
  • Weeg jezelf niet! Door de warmte is de kans groot dat je lichaam meer vocht vasthoudt, dit is een normale reactie van je lichaam en gaat weer over. Maar het kan voor onnodige stress of spanning zorgen.
  • Luister naar je lichaam; negeer signalen als hartkloppingen, duizelingen, hoofdpijn of misselijkheid niet. Blijft het aanhouden of maak je je zorgen? Neem dan altijd contact op met je huisarts.

Hoe zorg jij voor jezelf tijdens deze warme dagen? 

 

Liefs, 
Kerstin 
Blog delen?