Feestdagen - back - up - plan

Fijne feestdagen met een eetstoornis

Als je worstelt met een eetstoornis of eetprobleem of heel kritisch bent op jezelf en je gewicht kunnen de feestdagen een grote uitdaging zijn. Daarom bied ik je de mogelijkheid om, aan de hand van onderstaande tips, je eigen 'feestdagen - back - up - plan' te maken. 

Ga er even voor zitten (met pen en papier), beantwoord voor jezelf de onderstaande vragen (vul eventueel aan met advies van je therapeut of diëtiste) en voilà, je hebt je eigen plan geschreven wat jou houvast geeft tijdens je feestdagen 

 

1. Deel je verhaal
Blijf er niet alleen mee rondlopen. Uit ervaring weet ik dat je je heel alleen kunt voelen tussen al het bezoek én weet ik ook dat dat helemaal niet nodig is. Mensen die het goed met jou voor hebben willen je graag helpen als je dat vraagt. Ze luisteren graag naar je en willen er voor je zijn. Zeker als je eerlijk aangeeft hoe jij je voelt, waar je mee zit en wat je behoefte is.
 
Dus ga voor jezelf eens na:
Wie is belangrijk voor mij? Wie heeft het goed met mij voor? Wat heb ik nodig van diegene en wat kan het me opleveren als ik mijn verhaal deel? 
 
 
2. Zoek afleiding
Tijdens de feestdagen word je blootgesteld aan veel en ander eten. Dit kan triggerend zijn; het kan zorgen voor onwijze onrust in je hoofd, negatieve gevoelens en strijd aan de kersttafel (ik weet er alles van). Het spelen van spelletjes, een rondje lopen met mijn familie, freubelen of film kijken bood mij afleiding, waardoor ik rustiger werd.
 
Schrijf eens op wat jou kan helpen om de focus te verleggen.
Wat leidt mij af? Waar ontspan ik van? Wat vind ik fijn om te doen en wie kan mij hierbij helpen?
 
 
3. Zorg goed voor jezelf
De kans is groot dat je tijdens de feestdagen veel tijd doorbrengt met andere mensen. Dit kan hartstikke gezellig zijn, maar uit ervaring weet ik ook dat het veel energie kan kosten. Dat is niet erg, daarom is het belangrijk om tijd voor jezelf in te plannen waardoor je weer oplaadt en tot jezelf komt.  
 
Bedenk ook nu weer van te voren wat jou helpt om weer tot jezelf te komen, is dat me-time in de vorm van jezelf even opsluiten met een goed boek, een rondje lopen of een uurtje op bed liggen met muziek?
 
Ga voor jezelf na wat bij jou past: 
Waar heb ik behoefte aan als het erg druk om me heen is? Hoe kom ik tot mezelf? Wanneer plan ik dit in? 
 
Als je het spannend vindt om deze ruimte te nemen, bespreek het van te voren met iemand waar jij je goed bij voelt en vraag of diegene je wilt helpen om je eigen tijd in te plannen.

 

4. Blijf realistisch
Een jaar heeft 365 dagen. De feestdagen duren bij elkaar 3 á 4 dagen, afhankelijk hoeveel dagen je viert. Tijdens deze dagen ga je echt geen kiloooooo’s  bijkomen. Weet dat je voor 1 kilo 7000 calorieën moet eten. En dat is heel, heel, heeeel erg veel.  Daar kom je echt niet aan. 
 
Welke gedachten, feiten of quotes helpen mij om realitisch te denken? Schrijf deze ook op. 
 
 
5. Vermijd de weegschaal
Ja, het kan een hele spannend zijn.. I know..
Je wilt graag weten wat het eten heeft gedaan met je gewicht. Mijn advies is om de weegschaal even met rust te laten.  De kans is groot dat je anders hebt gegeten dan normaal. Dit kan TIJDELIJK invloed hebben je gewicht door bijvoorbeeld de hoeveelheid zout, suiker of vet. Dit heeft invloed op je hormonen en vochthuishouding. Dat is heel normaal (iedereen heeft dat) en dat gaat ook weer weg. Daarom, wacht even met wegen.
Wil je wel wegen, houdt dan in gedachten dat je gewicht momenteel niet realistisch is.

 

6. Last but not least, wees lief voor jezelf
Weet dat het de eetstoornis is die zo hard schreeuwt tijdens de feestdagen.
Hij schreeuwt omdat hij bang is, aandacht wil of wilt kijken hoe ver hij bij je kan gaan.
TIP: Ga je hier niet tegen verzetten, want hoe hoe harder jij je verzet (nee, nee ik mag dit niet denken) hoe harder de eetstoornis schreeuwt (Jawel!) Gevolg: een ontembare strijd in je hoofd.
 
Geef de eetstoornis even die aandacht die hij nodig heeft. Nee, dat betekent niet dat je erin meegaat. Dat betekent dat je de eetstoornis ziet en hoort, even die aai over de bol geeft waar hij behoefte aan heeft, waarna je je eigen weg gaat.  

 

Door goed voor jezelf te zorgen, je eigen back-up plan te maken en de situatie even te aanvaarden zoals hij is (je kunt de eetstoornis helaas niet wegtoveren) zul je meer rust ervaren. Ik ben benieuwd of het plan je helpt, laat je het me weten

 

 
Take care en ik wens je mooie & rustige feestdagen.
 
Liefs,
Kerstin
 

P.s. Heb je nog vragen over de tips? Of wil je iets anders weten over de hulp die ik bied of over mij? Stuur me gerust een berichtje en ik neem contact op je op. 

Blog delen?