Skip to content

Don’t let the scale define you

Zie je nu wel, ik kom aan als ik meer eet dan normaal.
Hoe kon dat nou? Ik had maar een paar dagen meer gegeten dan normaal en verder nog zo opgelet tussen de feestdagen door. En toch was ik in paar dagen tijd kilo’s aangekomen?! Ik voelde me ellendig, walgde van mezelf en mijn lichaam, kon alleen maar huilen en ging nog zes keer extra op de weegschaal staan om te kijken of het echt klopte. Ja, het getal klopte echt.
Vreselijk, ik was intens verdrietig en voelde me vies, dik en lelijk. Ik kon me nergens anders meer op focussen dan op mijn gewicht en lichaam.
Ik nam me een aantal dingen voor, zoals nog strenger opletten, meer sporten, extra bewegen, alle eetafspraken met vriendinnen skippen en me vooral noooooooit meer zo laten gaan, want zie je nu wel.. Ik had gelijk, ik kom wel aan als ik meer eet. Dit komt nooit meer goed.

 

Nagenieten van de feestdagen zonder weegschaal
Nu, op deze 2 januari ben ik met vanalles bezig, behalve mijn gewicht en uiterlijk. Ik ben net terug van Valencia, heb daar een heerlijke tijd gehad en genoten van al het moois & lekkers wat Spanje te bieden heeft.  Daarvoor heb ik een aantal kerstdiners gehad, was ik waarschijnlijk de grootste sponsor van de pepernotenfabriek en had ik weinig tijd om te sporten vanwege de laatste deadlines. De weegschaal staat ondertussen al een jaar met lege batterij ergens in de badkamer en voel ook geen behoefte hier iets aan te doen.

 

Gedeelde wijsheid
Op de beruchte 2 januari 2010 had ik nooit gedacht dat ik ooit op dit punt zou staan waar ik nu sta. Ik had toen volledige focus op mijn gewicht en werd helemaal overgenomen door mijn eetstoornis en alle emoties.
Ook had ik toen de wijsheid niet in pacht, wijsheid die gaandeweg duidelijk is geworden.
  •  Ik wist bijvoorbeeld niet dat mijn gewicht enorm schommelde door o.a. hormonen, stress, slaapgebrek, zout & vet eten, vocht en een ander ritme.
  • Ik wist niet dat dit gewicht tijdelijk zou zijn en het na een paar dagen (NORMAAL) eten weer zou zakken en stabiliseren.
  • Ik wist niet dat mijn lichaam nog in spaarstand stond, ik was toch immers hard bezig om te herstellen van de eetstoornis? Helaas gaan lichaam en hoofd niet altijd gelijk.
  • En ik wist nog niet hoe mijn (eetstoornis)gedachten de realiteit bepaalden en ik meer was dan dat stomme getal op de weegschaal.

 

5 tips voor jou! 
Waarom schrijf ik dit? Omdat ik diverse berichten voorbij zie komen van meiden en vrouwen die zijn bijgekomen in gewicht na de feestdagen en daardoor in paniek zijn, extreme voornemens hebben of zelfs depressief zijn. Lieverd, stop… Allereerst wil ik je laten zien dat je niet de enige bent die hiermee worstelt, i hear you! En daarnaast wil ik je laten weten dat het anders kan, ja ook voor jou! Dat je echt op een punt kunt komen dat het gewicht, het eten en de weegschaal je niet meer boeien. (Wil je direct weten hoe, lees dan hier verder)
Daarom deel ik 5 tips met je die je helpen om te relativeren, weer rust te krijgen en hopelijk om te vertrouwen en door te gaan met je herstel.
  1. Ga NIET wegen komende dagen, geef je lichaam even de tijd om te herstellen na afgelopen dagen. Je hebt anders gegeten, anders geleefd (hallo vrije dagen). Waarschijnlijk heb je stress opgebouwd (negatieve gedachten, druk maken, etc), meer suiker, zout en vet gehad en dat doet TIJDELIJK iets met je gewicht. Dus laat de weegschaal even staan, en..
  2. ZOEK AFLEIDING. Waar word je blij van? Van wie word je vrolijk? Zoek die persoon op. Welke serie wilde je al lange tijd graag zien? Of is er een boek wat je graag wilt lezen? Ga dat doen waar jij blij van wordt en wat jou afleiding geeft.
  3. Pak je normale eetpatroon weer op. Nee, ga niet extreem lijnen of minder eten. Gewoon je eetpatroon oppakken wat je van januari t/m november had.
  4. Ga ook NIET extreem bewegen, sporten of op een andere manier compenseren, daarmee houd je de situatie alleen maar in stand en veranderd er niets! Wees lief voor jezelf en je lichaam, pak door op de manier zoals je voor de feestdagen bezig was en heb VERTROUWEN! Echt, geloof me..
  5. Wat zou je tegen je beste vriendin zeggen? Stel dat zij in die situatie zat waar jij in zit? Zou je ook tegen haar zeggen dat ze maar extra moet compenseren? Ze minder moet eten, want ze is wel lelijk zo. Dat ze er niet uitziet en je eigenlijk minder van haar houdt omdat ze een x aantal kilo is bijgekomen? Zou je tegen haar zeggen dat ze maar alle eet afspraken met jou moet skippen, waar jij je zo op verheugd had?

 

And last, but not least… Blijf ademen! Adem naar je buik, minimaal 3 keer.. Het is bewezen dat een rustige, buikademhaling helpt om rustig te worden!

 

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen, als je nog vragen hebt.. Laat het met gerust weten. Merk je dat de tips onvoldoende zijn en wil je graag meer hulp om je eetstoornis, gedachten en gevoelens en/of eetpatroon aan te pakken? Neem hier gerust eens contact met me op. Binnen 3 werkdagen mail of bel ik jou om kennis te maken en bekijken we samen wat ik voor je kan betekenen.

 

Liefs,

Kerstin